Szybszy i oszczędniejszy – Hartge 330d
Czy stuningowany samochód może mieć lepsze osiągi i jednocześnie spalać mniej paliwa niż auto seryjne? Hartge twierdzi, że tak. Przykładem ma być BMW 330d z 302-konnym silnikiem.
To nie pierwsze BMW serii 3 z rodziny F30 poprzednio była to wersja 328i, a więc samochód z benzynową jednostką napędową. Tym razem pod maską siedzi turbodiesel. Silnik ma 6 cylindrów ustawionych w rzędzie, które mają łączną objętość skokową 3,0 l.
Konkretnie, motor to konstrukcja o oznaczeniu N57D30O1. O1 oznacza, że jest to wersja, w której olej napędowy jest podawany pod ciśnieniem 1800 barów. W przeciwieństwie do odmian T0 i T1 oraz S zainstalowany w tej „trójce” silnik ma jedną turbosprężarkę. W fabrycznej konfiguracji 6-cylindrowiec rozwijał moc 258 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 560 Nm przy 1500-2500 obr./min.
Zmiana oprogramowania sterującego jednostką silnikową sprawiła, że ta osiąga teraz 302 KM mocy przy 3900 obr./min oraz 655 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnych przy 2250 obr./min. Mimo większej mocy, według zapewnień Hartge, silnik zużywa o około 0,5 l mniej oleju napędowego na każde 100 km jazdy.
Tuner dokonał pomiaru czasu przyspieszania od 80 do 200 km/h w aucie przed i po zmianach. Samochód seryjny potrzebował 21,12 s na wykonanie wspomnianego manewru, natomiast wóz po tuningu rozpędzał się w 16,46 s. Prędkość maksymalna nadal jest zablokowana elektronicznie na 250 km/h.
Być może niewielki wpływ na czas przyspieszania pojazdu Hartge miały założone przez mechaników koła z 20-calowymi felgami o szerokości 9,0”.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
Typ: R6, ZS, N57D30O1
Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Objętość skokowa: 2993 cm3
Doładowanie: turbosprężarka
Moc maksymalna: 302 KM przy 3900 obr./min
Objętościowy wskaźnik mocy: 100,90 KM/l (seryjny – 86,20 KM/l)
Maksymalny moment obrotowy: 655 Nm przy 2250 obr./min
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
Koła przednie: 9,0 x 20”
Koła tylne: 9,0 x 20”
Masy i wymiary:
Masa własna: 1615 kg
Stosunek masy do mocy: 5,35 kg/KM (seryjny – 6,26 kg/KM)
Długość: 4624 mm
Szerokość: 1811 mm
Wysokość: 1429 mm
Rozstaw osi: 2810 mm
Osiągi:
Przyspieszenie 80-200 km/h: 16,46 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Olgierd Lachowski
BMW serii 3 z rodziny F30
BMW serii 3 z rodziny F30
- Załączniki
-
- Hartge-330d-fot.1-301697.jpg (55.29 KiB) Przejrzano 7932 razy
Vorsteiner nie próżnuje – nowa propozycja dla BMW serii 3 (F30)
Trzeba przyznać, że Vorsteiner ostatnio nie próżnuje. Kilka dni temu informowaliśmy o nowej propozycji dla McLarena MP4-12C, a dziś prezentujemy nowy pakiet stylistyczny dla BMW serii 3 w odmianie sedan (F30).
Na szczęście tuner nie przesadził z modyfikacjami, dzięki czemu pojazd prezentuje się całkiem przyzwoicie. Warto zaznaczyć, że bazuje on na modelu sedan wyposażonym w seryjny pakiet M Sport. Stąd bardziej agresywny zderzak przedni, do którego Vorsteiner oferuje dokładkę wykonaną z włókna węglowego.
Z tyłu widać spojler na klapie bagażnika oraz zmodyfikowany zderzak z dyfuzorem i dwiema podwójnymi końcówkami wydechu. Zarówno spojler, jak i dyfuzor zostały wykonane z włókna węglowego. Wisienką na torcie są efektowne, 19- lub 20-calowe felgi aluminiowe w kolorze czarnym.
Vorsteiner zapewnia, że wszystkie elementy pakietu stylistycznego będą dostępne latem tego roku, jednak ceny nie zostały jeszcze podane do wiadomości.
Trzeba przyznać, że Vorsteiner ostatnio nie próżnuje. Kilka dni temu informowaliśmy o nowej propozycji dla McLarena MP4-12C, a dziś prezentujemy nowy pakiet stylistyczny dla BMW serii 3 w odmianie sedan (F30).
Na szczęście tuner nie przesadził z modyfikacjami, dzięki czemu pojazd prezentuje się całkiem przyzwoicie. Warto zaznaczyć, że bazuje on na modelu sedan wyposażonym w seryjny pakiet M Sport. Stąd bardziej agresywny zderzak przedni, do którego Vorsteiner oferuje dokładkę wykonaną z włókna węglowego.
Z tyłu widać spojler na klapie bagażnika oraz zmodyfikowany zderzak z dyfuzorem i dwiema podwójnymi końcówkami wydechu. Zarówno spojler, jak i dyfuzor zostały wykonane z włókna węglowego. Wisienką na torcie są efektowne, 19- lub 20-calowe felgi aluminiowe w kolorze czarnym.
Vorsteiner zapewnia, że wszystkie elementy pakietu stylistycznego będą dostępne latem tego roku, jednak ceny nie zostały jeszcze podane do wiadomości.
- Załączniki
-
- BMW-serii-3-F30-Vorsteiner-4-312175.jpg (29.23 KiB) Przejrzano 7762 razy
-
- BMW-serii-3-F30-Vorsteiner-3-312175.jpg (31.66 KiB) Przejrzano 7762 razy
nowoczesne stoły
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość