BMW Serii 5 GT

Awatar użytkownika
Noe
Posty: 4657
Rejestracja: 13 sie 2010, 12:24
Lokalizacja: Leszno
Kontaktowanie:

BMW Serii 5 GT

Postautor: Noe » 17 kwie 2013, 15:14

Obrazek

Model serii 5 Gran Turismo to połączenie nadwozia podobnego do BMW X6, płyty podłogowej BMW serii 7 (F01) oraz nowoczesnej techniki. Model 5 Gran Turismo wszedł do produkcji w 2009 roku. Auto jest wytwarzane w miejscowości Dingolfing, w Niemczech.

Samochód charakteryzuje się niecodzienną sylwetką przypominającą SUV-a o oznaczeniu X6, tyle że jest pozbawiony wszelkich własności terenowych. Karoseria typu liftback wzbudza zwykle jednoznaczne emocje – albo zachwyt, albo zdziwienie, że coś takiego może jeździć po drogach.

BMW serii 5 GT bazuje na płycie podłogowej modelu F01, stąd też większy niż w normalnym BMW serii 5 rozstaw osi. Przekracza on 3 metry. Przekłada się to oczywiście na dużą przestrzeń w kabinie pasażerskiej, podobną do ilości miejsca, jakie producent wygospodarował w swojej luksusowej limuzynie. Pasażer każdego wzrostu znajdzie odpowiednią ilość miejsca dla siebie. Przesuwana tylna kanapa pozwala regulować przestrzeń na nogi.

Charakterystyczna dla samochodów BMW z ostatnich lat deska rozdzielcza jest wykonana z bardzo wysokiej jakości materiałów. Reszta kabiny pasażerskiej także nie odbiega poziomem montażu i jakością tworzyw. Skóry i drewno są najwyższej jakości, a w środku nic nie stuka ani nie piszczy.

Możliwość przesuwania tylnego siedzenia ma przełożenie na wielkość przestrzeni bagażowej. W zależności od ustawienia tylnych foteli przestrzeń ta waha się od 440 do 590 litrów. Ta pierwsza wartość nie jest może imponująca, ale druga robi wrażenie. Po złożeniu tylnego oparcia bagażnik powiększa się do 1700 litrów. W takiej konfiguracji bagażnik jednak nie jest często wykorzystywany, bo samochód BMW bardzo rzadko (a może w ogóle) służy jako auto do przewozu towarów.

Samochód jest oferowany z bardzo bogatym wyposażeniem standardowym, które można dodatkowo rozszerzyć, dokupując różne dodatki z listy opcji. Niestety, nie są one tanie. Niezależnie od wersji silnikowej fabryka montuje zawsze dwie czołowe i dwie boczne poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera z przodu, kurtyny powietrzne, ABS, ESP, BAS, dwustrefową klimatyzację (w wersji 550i – czterostrefową) czy komputer pokładowy z 7-calowym wyświetlaczem. Na liście opcji znajdują się 19- i 20-calowe felgi, systemy multimedialne z ponad 10-calowym ekranem, wyświetlacz przezierny czy najwyższej jakości skórzana tapicerka.

BMW serii 5 GT dostępne jest w pięciu wersjach silnikowych, przy czym odmiany 530d i 535d mają tę samą jednostkę napędową, tyle że w różnych konfiguracjach mocy. Podstawowym motorem benzynowym jest 3-litrowa jednostka z doładowaniem (wersja 535i), która ma moc 306 KM. Topowym silnikiem jest 4,4-litrowa widlasta ósemka z dwiema turbosprężarkami. Ma ona aż 450 KM mocy maksymalnej.

Wśród diesli podstawowy jest 2-litrowiec z doładowaniem. Ta najmłodsza z konstrukcji oferowanych w BMW serii 5 Gran Turismo odznacza się mocą 184 KM i momentem obrotowym 380 Nm. Większy silnik o objętości skokowej 3,0 l jest oferowany w odmianie 530d i 535d. W pierwszej rozwija moc 258 KM i moment obrotowy 560 Nm, a w drugiej aż 313 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 630 Nm.

Poza wersją 520d wszystkie modele serii 5 GT oferowane są zarówno z napędem klasycznym (jako podstawowym), jak i z napędem na wszystkie koła zwanym przez BMW xDrive. Nie jest to jednak napęd na obie osie, taki sam jak w prawdziwych samochodach terenowych. Główną rolę w tym napędzie gra sterowane elektronicznie wielopłytkowe sprzęgło, które rozdziela moment obrotowy między osie. Niezależnie od tego, jaki silnik wybierze klient i jaki napęd jest zastosowany w samochodzie, BMW serii 5 Gran Turismo jest wyposażane w aż 8-biegową automatyczną skrzynię produkcji ZF.

BMW serii 5 Gran Turismo należy do samochodów drogich. Za najtańszą wersję 520d trzeba zapłacić co najmniej 214 300 zł, ceny modelu 550i xDrive startują od 380 900 zł, a bez problemu można osiągnąć nawet 450 000 zł.

Wymiary
Długość auta 4998 mm
Szerokość auta 1901 mm
Wysokość auta 1559 mm
Rozstaw osi 3070 mm
Rozstaw przednich kół 1611 mm
Rozstaw tylnych kół 1654 mm
Silnik
Producent silnika BMW
Kod silnika N57D30OL
Rodzaj paliwa/zasilania Common rail (olej napędowy)
Umiejscowienie silnika Z przodu, wzdłużnie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 6
Pojemność silnika 2993 cm3
Średnica cylindra 84,00 mm
Skok tłoka 90,00 mm
Stopień sprężania 16,5
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turosprężarka VGT
Maksymalna moc 245 KM(333 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4000 obr./min
Stosunek moc/masa własna 0,120 KM/kg
Maksymalny moment obrotowy 540 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750-3000 obr./min
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Tak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,90 s
Maksymalna prędkość 240 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 8,1 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 5,6 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 6,5 l/100 km
Emisja CO2 173 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Na tylne koła
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 8
Przełożenie najwyższego biegu 0,67
Przełożenie przekładni głównej 2,56
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 348 mm
Tylne hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica tylnych hamulców 345 mm
Przekładnia kierownicza Zębatkowa
Przednie koła 8,0 x 18"
Przednie opony 245/50 R 18
Tylne koła 8,0 x 18"
Tylne opony 245/50 R 18
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2009
Rodzaj nadwozia Liftback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 2035 kg
Pojemność zbiornika paliwa 70 l



Jakiś czas temu BMW zaprezentowało oficjalnie nowy model w ofercie, czyli Serię 3 Gran Turismo. Jej pierwowzór i większy brat, jest na rynku już od 2009 roku, a więc najwyższy czas na facelifting.
Chociaż prawdopodobnie wszyscy pamiętają, to nie wszyscy zwrócili na to uwagę – BMW Serii 5 Gran Turismo pojawiło się na rynku rok przed oficjalną premierą zwykłej Serii 5. Od czasu debiutu auta minęły już cztery lata, a producent z Monachium uznał, że to już najwyższy czas, by auto przeszło facelifting.
Co ciekawe, spodziewać się można, że zmiany stylistyczne, które obejmą Serię 5 Gran Turismo, pojawią się także w zwykłej piątce. Odświeżenie ma także związek z debiutem Serii 3 GT, który miał miejsce kilka dni temu.

Po faceliftingu Seria 5 GT być może dostanie nowe reflektory przednie, najprawdopodobniej z dodatkowym doświetleniem diodami LED, ten zabieg będzie miał na celu poprawę stylistyki auta. Pewni możemy być natomiast tego, że z przodu pojawią się trochę inne wloty powietrza oraz zmodyfikowany zderzak.
Pomimo tego co widać na zdjęciach, auto ma mieć nieco bardziej elegancki tył z mniej zwalistym spojlerem. Oczywiście delikatne zmiany zajdą także we wnętrzu i pod maską, tutaj jednak brak konkretnych informacji.
Bartosz Pokrzywiński


BMW 520d GT

Coraz większa dostępność samochodów na świecie i coraz większe wymagania klientów stwarzają konieczność kształtowania przez producentów odpowiednich nisz. Wypełniają one nawet najmniejsze rynkowe luki, a następnie dzięki rosnącej popularności rozsadzają je do rozmiarów segmentu niczym zamarzająca w szczelinach woda. Dokładnie takim samochodem jest BMW serii 5 Gran Turismo, które drąży rynek od 2009 roku. W ostatnim czasie doczekało się mniejszych braci.

Wszystko, co inne, zawsze gromadzi wokół siebie grupkę zwolenników, która sukcesywnie rośnie. Tak właśnie jest w przypadku BMW i nadwozia Gran Turismo zapoczątkowanego przez serię 5. Kiedy jeszcze półtora roku temu w redakcji gościliśmy najmocniejszy wariant wysokoprężny 535d xDrive, samochód ten był na drodze bardzo rzadkim widokiem. Teraz, gdy na rynek weszła najsłabsza wersja oznaczona symbolem 520d, auto zdążyło już zyskać na popularności.

Z zewnątrz samochody te różnią się tylko kolorem lakieru, końcówkami układu wydechowego czy wzorem obręczy kół. Po otwarciu bezramkowych drzwi również zobaczymy to samo rozpieszczające kierowcę i pasażerów luksusowe wnętrze w niemal identycznej konfiguracji. Prezentowana wersja 520d została jednak wyposażona w użyteczny dodatek. Są nim boczne kamery Surround View umieszczone na przednich nadkolach, które skierowane pod skosem, wyraźnie ułatwiają wjazd w ciasne miejsca parkingowe, a przekazywany przez nie obraz jest ostry jak brzytwa. Drobną różnicę można też dostrzec na tylnej kanapie – w tym egzemplarzu zainstalowano dwa niezależne fotele, co czyni z pokaźnego 5 GT samochód czteroosobowy z przestrzenią przypominającą pierwszoklasowe miejsca w luksusowych samolotach.
Tak naprawdę jednak największa różnica między tymi egzemplarzami drzemie w silniku i układzie napędowym. Najmocniejsze 535d xDrive zwijało asfalt czterema kołami i swoimi osiągami zawstydzało samochody uznawane za sportowe. Przy podobnej konfiguracji wyposażeniowej kosztowało przy tym ponad 110 000 zł więcej. Jakie zalety ma najsłabsze w palecie 520d, które odpycha się tylko z jednej osi?

Zamontowana jednostka TwinPower Turbo o pojemności 2,0 l, generująca 184 KM mocy maksymalnej i 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego dla samochodu, którego masa własna wynosi 1950 kg, może na pierwszy ruch stopy wydawać się zbyt słaba. Mając za sobą doświadczenia z 535d xDrive, którego do nabierania prędkości nie trzeba było długo namawiać, po pierwszych kilkunastu kilometrach sądziłem podobnie. Jednak z każdym kolejnym metrem rosło moje przekonanie o tym, że wariant 520d jak na bazową wersję silnikową wcale nie radzi sobie tak źle. Podczas podróżowania w trybie oszczędzania paliwa EcoPro czy przy nastawach ukierunkowanych na komfort samochód wydawał się nieco ospały, jednak kiedy w komputerze pokładowym został wybrany tryb sportowy, zachowanie silnika i automatycznej skrzyni biegów zmieniło się całkowicie.

Skrzyniom automatycznym często zarzuca się, że blokują potencjał silnika. Nie można tego powiedzieć o ośmiobiegowej przekładni zamontowanej w BMW. Skrzynia biegów skonstruowana przez ZF Friedrichshafen kolejny raz pokazała, co znaczy odpowiednie zestrojenie układu przeniesienia napędu z silnikiem. Niemal niewyczuwalna żonglerka przełożeniami w najbardziej odpowiednich momentach i momentalna reakcja na gwałtowne zachowania kierowcy sprawiały, że wersja 520d pod względem dynamiki jazdy nie tylko stawała na wysokości zadania, ale nawet troszeczkę wyżej. Szybkie osiągnięcie prędkości autostradowej rzędu 140-160 km/h dla prezentowanego BMW nie było problemem. Dzięki pokaźnemu zapasowi momentu obrotowego dostępnemu już od 1750 obr./min auto chętnie nabierało prędkości już od najniższych pól obrotomierza.
Przyspieszenie 0-100 km/h w 8,9 s i prędkość maksymalna 213 km/h to przy takiej masie własnej bardziej niż zadowalające wyniki, które w zestawieniu z relaksującą podróżą ukierunkowaną na komfort nie dają powodów do narzekań. Jednak ciężki samochód z automatyczną przekładnią i niemałym zapasem momentu obrotowego na tylnej osi potrafi w zimie odmówić ruszenia nawet pod niewielkie nieodśnieżone wzniesienie. Jeśli ktoś mieszka poza miastem, powinien wziąć pod uwagę mocniejsze warianty, do których oferowany jest również napęd xDrive.
Ośka w połączeniu ze sporym zapasem momentu obrotowego wymaga podczas jazdy zimą nieco więcej koncentracji w zamian za to, że pozwala czasem na chwilę zabawy. Decydując się na 520d, należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że wersja ta została pozbawiona między innymi trybu Sport+ i nie jest ulicznym pogromcą, tylko luksusowym pożeraczem kilometrów zapewniającym przyjemne wrażenia oraz komfort jazdy. Czterocylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym praktycznie w ogóle nie jest słyszalny ani odczuwalny, jeśli chodzi o przenoszone do kabiny drgania. Wyciszenie auta w przestrzeni pasażerskiej dopracowano niemal perfekcyjnie, ponieważ po otwarciu maski z zamkniętymi oczami można poznać, że mamy do czynienia z zapłonem samoczynnym na czterech cylindrach.
Miękkie zawieszenie bezszelestnie wybierające wszystkie nierówności drogi również wyraźnie wskazuje, do jakich celów ma służyć ten samochód - komfortowy przejazd z punktu do punktu dla kogoś, kto nie musi mieć pod maską od razu kilkuset koni mechanicznych.

Ostatnia w miocie i najsłabsza 5 GT 520d to luksusowe BMW z krwi i kości, które przy niewielkiej pojemności silnika i całkiem rozsądnym zużyciu paliwa jest w stanie zapewnić zadowalające osiągi i bardzo wysoki komfort podróży. Wybór wersji silnikowej do tak dużego auta należy jednak dobrze przemyśleć, ponieważ przy dynamicznej jeździe na co dzień opłacalność wynikająca z niskiego zużycia paliwa wersji 520d wcale nie musi być taka oczywista.

+ Jakość wykończenia i wyposażenie
+ Komfort podróżowania
+ Świetnie zestrojony układ napędowy
+ Bardzo dobre osiągi
- Nieco zbyt wysoki apetyt na paliwo
- Problematyczna konfiguracja przy jeździe nieodśnieżonymi drogami
Rafał Warecki
Załączniki
BMW-520d-GT-8.jpg
BMW-520d-GT-8.jpg (52.87 KiB) Przejrzano 7193 razy
BMW-520d-GT-7.jpg
BMW-520d-GT-7.jpg (63.33 KiB) Przejrzano 7193 razy

nowoczesne stoły

Wróć do „BMW seria 5”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości