Coś dla fanów e34

Awatar użytkownika
Noe
Posty: 4657
Rejestracja: 13 sie 2010, 12:24
Lokalizacja: Leszno
Kontaktowanie:

Postautor: Noe » 20 sty 2013, 9:08

BMW Serii 5 E34 [awarie i problemy]

Jeszcze kilka lat temu BMW Serii 5 E34 budziło negatywne skojarzenia. Niemiecka limuzyna była postrzegana jako idealne auto dla gangstera i to nie tylko w Polsce. Po kilku latach BMW 5 E34 wróciło jednak do łask prawdziwych pasjonatów aut tej niemieckiej marki.
Historia modelu

BMW Serii 5 E34 to trzecia generacja bawarskiego przedstawiciela klasy średniej-wyższej. Choć produkcję auta rozpoczęto w 1988 roku to jego premiera miała miejsce rok wcześniej. W 1991 roku na rynku pojawiła się wersja 525ix z napędem 4×4. Samochód był dwukrotnie odświeżany.

Pierwszy facelifting przeprowadzono w 1992 roku, zmodernizowaną odmianę można rozpoznać między innymi po lusterkach. Te nowe są smuklejsze i znacznie bardziej aerodynamiczne. W tym samym czasie w silnikach M50 pojawił się system zmiennych faz rozrządu VANOS, a miejsce 4-stopniowego automatu zajął 5-biegowy. Aby zwiększyć bezpieczeństwo wersji bazowych zaczęto montować poduszkę powietrzną kierowcy we wszystkich egzemplarzach bez dodatkowej opłaty.

Dwa lata później BMW Serii 5 E34 przeszło kolejną modernizację, tym razem zmieniono przedni grill, czyli nerki na szersze. Poza tym odtąd auto w standardzie było wyposażone już nie w jedną poduszkę powietrzną, a w dwie – kierowcy i pasażera. Ta bawarska konstrukcja została wycofana z produkcji w 1996 roku, kiedy to jej miejsce zajął model E39. W sumie sprzedano około 1 300 000 egzemplarzy E34.
Silnik

Benzynowe:

R4 1,8 8V (113-115 KM) 518i

R6 2,0 12V (129 KM) 520i

R6 2,0 24V VANOS (150 KM) 520i

R6 2,5 12V (170 KM) 525i

R6 2,5 24V VANOS (192 KM) 525i, 525ix

R6 3,0 12V (184 KM) 530i

V8 3,0 32V (217 KM) 530i

R6 3,4 12V (211 KM) 535i

V8 4,0 32V (285 KM) 540i

R6 3,5 24V (315 KM) M5

R6 3,8 24V (340) M5

Diesle:

R6 2,4 12V (115 KM) 524td

R6 2,5 12V (115 KM) 525td

R6 2,5 12V (143 KM) 525tds

W niektórych autach, gdzie montowane są 3-4 jednostki napędowe wybór silnika jest dość prosty, w BMW Serii 5 E34 tak nie jest. Patrząc na wszystkie wersje wielu osobom po prostu zaczynie kręcić się głowie. To w pełni zrozumiałem zachowanie, bo mając do dyspozycji tak szeroki wachlarz motorów zwykle pojawia się dylemat – wybrać wyższą moc, czy niższe spalanie.

Niestety problem ten musicie rozwiązać sobie sami ja Wam mogę jedynie dać kilka wskazówek. Jeśli szukacie stosunkowo ekonomicznego benzyniaka to powinniście rozważyć zakup motoru 2,0 l z systemem zmiennych faz rozrządu VANOS , trzeba wziąć pod uwagę, że system ten w niektórych egzemplarzach lubi płatać figle. Co prawda osiągi tej wersji nie powalają (przyśpieszenie od zera do 100 km/h w 10,6 s i prędkość maksymalna 211 km/h), ale gwarantuje ona całkiem przyzwoite spalanie i rzadko się psuje.

Motorami 1,8 l nie warto zawracać sobie głowy, bo są zdecydowanie za słabe do tego modelu. Odradzam też zakup 129-konnej wersji 520i z przestarzałym silnikiem M20B20 pochodzącym jeszcze z poprzedniej generacji BMW Serii 5 E28, w którym często dochodzi do uszkodzenia: wałka rozrządu, dźwigienek zaworowych, gniazd zaworowych, a niekiedy i samych zaworów.

Najlepszym kompromisem pomiędzy wysokim spalaniem, a dobrymi osiągami są jednak odmiany 2,5-litrowe, a zwłaszcza ta mocniejsza 24-zaworowa. Zużycie paliwa w mieście to około 13-15 l/100 km, poza nim przy bardzo spokojnej jeździ powinno udać się zejść nawet do 8 l/100 km, zwykle trzeba jednak do tej ostatniej wartości dodać jeszcze 2 l. Uwaga! Wszystkie wersje 12-zaworowe mogą mieć problemy z przegrzewającym się silnikiem co może doprowadzić do pęknięcia uszczelki pod głowicą, a czasem nawet samej głowicy. Aby temu zapobiec trzeba na bieżąco kontrolować stan termostatu i częściej niż w przypadku innych aut zaglądać do zbiorniczka z płynem chłodniczym, ale przede wszystkim zwracać baczną uwagę na wskaźnik temperatury silnika.

Inne motory benzynowe choć pochłaniają ogromne ilości paliwa, poza tym nie powinny sprawiać większych problemów w eksploatacji. Trzeba jednak wziąć poprawkę na to, że BMW Serii 5 E34 ma już swoje lata i zawsze może zawieść jeden lub kilka elementów osprzętu jednostki napędowej.

Niektórzy zapewne będą chcieli zdecydować się na silnik Diesla, moim zdaniem nie warto. Wszystkie jednostki wysokoprężne borykają się zarówno z przegrzewającymi się głowicami, które lubią pękać jak i z nagminnymi awariami układu wtryskowego i turbosprężarki. Poza tym bardzo często samochody te mają astronomiczne przebiegi – znalezienie niezajeżdżonego egzemplarza graniczy z cudem.

Dane techniczne

Napęd na tył to w autach marki BMW podstawa, nie inaczej jest również w modelu E34. Wyjątkiem od tej reguły jest jednak odmiana 525ix, gdzie moment obrotowy przekazywany jest na koła obydwu osi. Silniki mogą współpracować z jedną, z czterech skrzyń biegów: 5- lub 6-stopniową ręczną, bądź 4- lub 5-biegową automatyczną. W E34 Bawarczycy zdecydowali się na kolumny MacPhersona z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu.

Awaryjność

Decydując się na BMW Serii 5 E34 powinniście przede wszystkim dokładnie obejrzeć układ chodzenia, w którym często pojawiają się nieszczelności. W zawieszeniu uszkodzeniu ulegają: wahacze, łączniki stabilizatora, różnego rodzaju tuleje, a nawet amortyzatory – trudno się dziwić auto ma już swoje lata. Jeśli nie będziecie na nim oszczędzać to po kompleksowym remoncie przejedziecie sporo km, bo to dość trwały układ.

Spotykane są również przypadki wyeksploatowania przekładni kierowniczej. Jedną z najczęściej spotykanych bolączek Serii 5 E34 jest korozja pojawiająca się między innymi na: dolnych rantach drzwi, błotnikach, progach, tylnej klapie bagażnika oraz przy wlewie paliwa. Rdzę najprawdopodobniej znajdziecie też na przewodach hamulcowych.

Zawodna bywa też elektronika, próby czasu zwykle nie wytrzymują: moduł komfortu, centralny zamek, podnośniki elektrycznie uchylanych szyb czy nagrzewnica. Bardziej wymęczone egzemplarze mogą mieć już wycieki oleju.

Naszym zdaniem

BMW Serii 5 E34 to jedna z najsolidniejszy niemieckich konstrukcji przełomu lat 80. i 90., niektórzy porównują jej trwałość do Mercedesa W124. Niestety wiele aut wpadło w ręce młodych kierowców, którzy mocno je eksploatowali i oszczędzali na serwisie. Efektem takiego traktowania jest ogromne nagromadzenie różnego rodzaju usterek.

Nie łatwo jest znaleźć zadbany egzemplarz E34, jeśli szukacie egzemplarza w kolekcjonerskim stanie to musicie wybrać się do Niemiec. Dlaczego warto kupić ten samochód? Przede wszystkim ze względu na rewelacyjne własności jezdne, napęd na tył, bardzo bogate wyposażenie, przyzwoity komfort jazdy i ponadczasowy design. Oprócz wyżej wymienionych usterek sporym problemem mogą okazać się ceny niektórych części, które nie należą do tanich.
Załączniki
BMW-5-E34-266843.jpg
BMW-5-E34-266843.jpg (54.43 KiB) Przejrzano 8265 razy

MAX V12
Posty: 249
Rejestracja: 13 wrz 2011, 19:09
Lokalizacja: GNIEZNO

Postautor: MAX V12 » 20 sty 2013, 11:41

Noe świetny opis auto gangstera :94:
Ostatnio zmieniony 20 sty 2013, 11:44 przez MAX V12, łącznie zmieniany 1 raz.

sebastian11
Posty: 297
Rejestracja: 06 sty 2013, 15:26
Lokalizacja: Leszno

Postautor: sebastian11 » 20 sty 2013, 12:57

Piękne auto, piękny opis. Fakt jest gangsterskie heh ! :)
Ostatnio zmieniony 20 sty 2013, 13:30 przez sebastian11, łącznie zmieniany 1 raz.


nowoczesne stoły

Wróć do „BMW seria 5”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości